Eonomie / werk

Plaatbewerking vergt meer dat een nette afwerking

ma 18 maart 2024, 10:00

De concurrentie binnen de metaalsector groeit de laatste jaren. Er zijn steeds meer partijen waar zakelijke- en particuliere consumenten hun metaalwerk kunnen bestellen. Het kan hierbij gaan om het bewerken van metalen platen, maar bijvoorbeeld ook om het verspanen van het materiaal. Om de concurrentie de baas te blijven is het aan deze bedrijven binnen deze sector om zich te onderscheiden. 

 

Dat betekent concreet dat plaatbewerking verder zou moeten gaan, dan slechts een nette afwerking van het bestelde product. Kies bijvoorbeeld voor flyers en stickers laten drukken, die je op het plaatwerk kunt plakken en mee kunt geven bij de bezorging hiervan. 
Het gebruik van deze stickers is een vorm van gratis reclame, zolang de afnemer deze op het plaatwerk laat zitten. Zie het als een aanvulling op de metalen plaatjes met specificaties, die soms op het plaatwerk voor de grotere machinerie geplakt worden. Het bestellen van de stickers is heel eenvoudig. 

Flyers om afnemer te wijzen op andere producten Flyers drukken is interessant om in te zetten op bijvoorbeeld cross selling. Je wijst een consument op een product dat een goede aanvulling zou kunnen zijn op het reeds bestelde plaatwerk. Combineer de flyer met een kortingscoupon om een afnemer een extra impuls te geven deze aanvullende producten bij je af te nemen. Zo makkelijk als het ontwerpen en bestellen van stickers is, zo eenvoudig is ook het drukken van flyers. Veel aanbieders hiervan bieden een online ontwerptool. Belangrijk bij het bestellen van drukwerk is het gebruik van de juiste kleuren en lettertypes; drukwerk moet aansluiten op de huisstijl van je bedrijf. In het voortraject, bij de verkoop van plaatwerk, kan een brochure van pas komen om de afnemer te overtuigen. Benoem in zo’n brochure de verschillende afwerkingen die je aanbiedt. 

Verbeter de service gedurende de customer journey 
Inzetten op cross selling en het op slimme wijze verbeteren van de naamsbekendheid van je organisatie na de levering van een product is een goede stap in het optimaliseren van de customer journey. Het is het pad dat een afnemer aflegt bij het bestellen van goederen. Breng deze klantreis eens gedetailleerd in kaart en zoek naar kansen om de service richting de afnemer te verbeteren. Zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden om deze een verbeterde ondersteuning te bieden bij het indienen van een ontwerp? Op welke manier kan het productieproces versneld worden? Afnemers verwachten tegenwoordig steeds meer van aanbieders, mede doordat een levering op dezelfde dag tegenwoordig heel normaal is. Ook de metaalsector moet mee in die trend. 

Text: Stefaan Reuse

Lees ook